Тази сутрин установих, че книжният червей не е метафора.
Удобно разположено в долния ляв ъгъл на титулната страница, малкото създание
усети, че April is a cruel
time не е само песен на Дийп Пърпъл от 1969 г.
Метафорично бе, че малката дупка-свят на тихия четец бе
точно на страницата, която ми трябваше, когато посегнах към „Всякакви истории“
на Клавдий Елиан. Там, където е неясната биография на пишещия на гръцки
римлянин. Наричан от съвремениците си Сладкодумния и живял в Рим в края на II и началото на III век. Някъде във времето
след император Адриан.
Книгата му купих преди няколко години. Странен формат на
тялото – малък идеален квадрат, а тъй като страниците не са малко, обемът и се
стреми към кубичната форма. Хубавото е, че празните полета в текстовата решетка
са големи и оставят място за бележки с остър молив.
Точно търсех една от бележките, оставени там при първото
четене на Елиан. Бележката е изключително кратка: „TV !“. Тя е в полето да историята, която
разказва за високото майсторство на художника Теон, който нарисувал картина на
хоплит – тежковъоръжен гръцки пехотинец. Младежът, разказва Клавдий Елиан, бил
изобразен като жив. Обзет от безумието на Арес, очите му гледат страшно,
стиснал оръжието в ръка. Тича към бойното поле, бързащ да се притече на помощ
на приятелите си в битката.
И тук идва най-интересното. Теон покривал картината и не я
показвал на зрителите. До нея заставал музикант, на когото художникът поръчвал
да засвири бойна песен, подбуждаща към сражение. Когато еквали суровите и
страшни звуци, като при устремно нападение на хоплити, изведнъж сваляли покрова
от картината. И пред очите на зрителите заставал войнът от картината.
Въздействието било неописуемо.
Този предтехнологичен античен пърформънс е, мисля, първият
документиран опит, за аудиовизуален текст – далеч преди киното, телевизията и
мултимедийните презентации. Древният художник режисирал краткия аудиовизуален
етюд в дълбинно предчувствие за нещо идващо далеч напред във времето. Нищо
чудно точно в момента Теон да обсъжда това с Милош Форман...
Прозренията на античния свят са прекрасни. Точно това е и
причината за неочакваната среща с книжния червей, който отбеляза завинаги
пространството между втора и трета страница в книгата ми.
Пуснах малкия четец в зеленото на терасата. Все пак април не
е само като времето от онази отколешна песен в началото на този текст. Животът и
четенето продължават...
П.С. На снимката острието на графита показва ясно, че „книжен
червей“ не е само задълбал се в четенето
човек. Личи ясно и поражението на съседната страница. Книгите наистина хранят!
Няма коментари:
Публикуване на коментар