Тогава той внезапно казва: „Спомняте ли си семинара – Иво Андрич
и „Мостът на Дрина?“ Усмихвам се изненадано от въпроса – нито мястото, нито
времето предполагат появата му – но ми става толкова приятно, че някак без да
искам, дори го потупвам приятелски по рамото. Думите му връщат нещо от миналото
за миг. Онези изчезнали и протяжни като балкански следобед разговори. Аудиторията,
наподобяваща в оживлението си студентска квартира и констатацията: „Авантюрното
време в романа започва с чудесното раждане на героя и приключва със сватбата
или смъртта му.“ Смях в залата. Мостовете не се женят, нали така! И не
пътешестват, за да ги срещнеш и си поговориш с тях…
…………………………
Спя. Или вече не спя. Май, че още спя. През нощта автобусът
обърка пътя и навлезе в тясна улица на планинско село. После в продължение на
половин час, метър по метър отстъпвайки назад, търсеше изгубената посока. След
като я намери, затворих очи. Сега се взирам през хладния прозорец. Отвън е
септемврийска мъгла. От онези подранилите, които прокрадвайки се слизат по
облите гърбове на планините в Босна. Спомням си в полусън, че така започва
филмът на Денис Танович „Ничия земя“ – босненска хладна сутрин и босненска
гъста мъгла, която се вдига внезапно като театрална завеса.
Автобусът спира до спретната бензиностанция. Всички слизат.
Аз също. Весело е да се събудиш не там, където си заспал. Отдалечавам се за
малко от разговорите за събуждане. Взирам се в мъглата…
………………………….
Мъглата внезапно се вдига. Като театрална завеса. Никога не
съм предполагал, че мъглите правят така, а сега – години по-късно – съм сигурен,
че всичко бе един добре режисиран от някого спектакъл. Първо гледам спокойните
зеленосини води на реката. После леко вдигам очите си и го виждам. Спокоен и
бял. Сводовете му пропускат вода и светлина. В средата му е онази загадъчна
капия, където според Андрич седял палачът с отсечените глави на наказаните.
Ето така мостът се появява внезапно като съдба зад ъгъла. И
тогава хуквам. Не към него – той е на около километър нагоре по течението.
Тичам към средата на модерния пътен мост, по който току що е минал подранилия
ни автобус. Без да си давам сметка, бързам към мисления талвег на бавната река,
откъдето ще мога да застана точно срещу него. Той и Онова в Мен. Стигам и
спирам. После, без да зная защо го правя, коленича. Така се срещам с моста на
Дрина…
…………………………..
Казваме си довиждане и до нови срещи. Пунктът за технически годишни автомобилни прегледи е
най-странното място, на което можеш да си говориш за Нобеловата награда за
литература. Но пък припомнят. Как един технически изправен автобус и едно
среднощно закъснение могат да те докарат на точното място и в точното време.
П.С. Заглавието, всъщност, е едно от последните изречения в есето "Мостове" на Иво Андрич
Няма коментари:
Публикуване на коментар