Една (не)възможна корица: Продадената в 30 милионен тираж корица на романа "Да убиеш присмехулник" с "кацнал" върху нея образ на съдия Мирослава Тодорова
Колаж: Автора
Текстът е публикуван в www.reduta.bg
Точно половин век преди българския Висш съдебен
съвет да гласува с почти монолитно единодушие дисциплинарното уволнение на
съдия Мирослава Тодорова един филм обира
наградите на филмовата акадедия „Оскар”. Името му, преведено на български е „Да
убиеш присмехулник” и може да подведе незапознатите с тънкостите на
орнитологията, че в сюжетната му линия става дума за физическо посегателство
върху човек, който обича да изобличава иронично недостатъците на другите.
Всъщност, лентата продължава традициите на една
устойчива линия в американското кино, посветена на правораздаването, закона и
трудните професионални решения на героите от съдебните зали. Филмът разказва за
юриста Атикус Финч - адвокат от щата Алабама - който е назначен да защитава пред съда
несправедливо обвинен в изнасилване на бяла жена афроамериканец. Изправен пред
омразата и предразсъдъците на обществото, юристът повежда трудна битка в името
на истината и правото. Враждебността предлага бързи и лесни решения,
общественото мнение иска бърза и яростна справедливост, а отстояването на истината
и правото - път на жестоко изпитание. А, да, и едно необходимо уточнение!
Присмехулник е имeто
на малка незабележима птица (mockingbird),
която човешкото око трудно може да съзре в света на големите и шумни неща –
почти като справедливостта. С други думи, мястото на присмехулника в заглавието
на филма може да се обясни най-добре с една перифраза на Умберто Еко, който
казва, че значимите истории, са историите разказани чрез удачно намерените
метафори.
И още малко история. Филмът е заснет по публикувания
две години по-рано едноименен роман на американската писателка Харпър Ли. За
него тя получава наградата „Пулицър”, но важно е нещо друго. С течение на
времето романът става част от учебните програми по литература и днес се изучава
в над осемдесет процента от училищата на САЩ. Като особен и мъдър урок за
понякога смазващата сила на общественото мнение върху съда и за това къде е
мястото на правото и истината за обикновения и притиснат от несправедливостите
човек между тях.
Цялата тази история по необичаен и странен начин се
вписва в обясненията на случващото се през изтеклата седмица у нас. А то
безспорно е под знака на две събития – съдържанието на новия учебник по история
за 11-ти клас и уволнението на чепатата съдийка.
Първо – за учебниците. Канонът на задължителното
учебно съдържание е онази невидима съвкупност от важни и ценни неща, които едно
общество приема за значими. Те пък трябва да станат част от невидимия с просто
око процес на възпитание на бъдещите граждани на държавата. За да ги отстояват,
търсят и бранят след момента на зрелостта. Ето по тази причина авторите на
каквито и да е учебници би трябвало със суеверен трепет да посягат към
писалката или клавиатурата. И никога да не бързат в припряно угодничество към
злобата на деня, а да си повтарят наум написаното от Освалд Шпенглер, който
разсъждава така: „След смъртта си лъжеучителите са изключени от вечното
блаженство на учебника и отпратени в чистилището на бележките под линия.”.Защото
мястото на литературната или политическа мода е по страниците на вестниците и
телевизионния екран, а не между кориците на учебниците. Историята с влизането
на романа „Да убиеш присмехулник” в учебните програми по литература на американските
училища показва, че възпитанието в граждански добродетели може и трябва да
става и с една добра книга. Защото един друг умен мъж, добре познаващ логиката
на историята, раждането и края на цивилизациите беше казал и написал: „А
книгите са нищо, ако не оживяват и не действат в хората, които са дорасли за
тях.” Българското училище все още очаква
умното обновяване на своето учебно съдържание, защото в него все още (без да
казвам, че е излишно) градушка се сипе по браздата, в която герои се борят с
игото на патриархално-семейните отношения.
Второ – за уволнението на съдия Мирослава Тодорова.
Тя определено се оказа удобна изкупителна жертва на хора и обстоятелства, които
припират да нахранят все още гладното общественото очакване за бърза и яростна
справедливост. За него трезвите юридически аргументи, принципите за разделение
на властите, последната дума на съда в процеса на правораздаване са интелигентски
превземки. Възпитано в училище, в което авторитети бяха персонажи с
показателните фамилии Макаренко и Сухомлински, това общество признава само „великата
шаячна правда” според определението на неподражаемите Илф и Петров. И си я
заслужава и получава – повече шаячна, отколкото правда.
И тъжно, а дори и трагично е, че разочарованието от
зациклилата съдебна система взема своята най-удобна жертва. Човек, който оказал
се чужд сред повечето от своите, видя как техният елит в лицето на Висшия
съдебен съвет го хвърли на разтерзание и си уми ръцете преди петък – 13-ти.
Сега едва ли някоя от многото сериалношарени
телевизии ще се сети за филмирания в черно-бяло роман „Да убиеш присмехулник”.
И ще включи в безгрижните си летни програми заслужилата „Оскар” лента. Затова
припомних поуката за драматичната история на човека на закона и правото,
застанал срещу общественото мнение и подчинената му услужливо система на
правораздаване. Защото един присмехулник, пролет не прави. Но пък може да е
вдъхновяващ пример. А точно по повод вдъхновяващите примери в българските
учебници все още се чете един стих: „...примери славни, що малките правят с
великите равни”...
Няма коментари:
Публикуване на коментар